Formare continuă și perfecționare pentru dascălii și elevii Școlii Profesionale Oglinzi, prin proiecte Erasmus+

0

Proiectele și programele europene de tip Erasmus+ au devenit în ultimii ani o modalitate foarte interesantă și utilă de a dezvolta formarea continuă a cadrelor didactice și a elevilor beneficiari, într-un cadru modern, inspirat din bunele practici ale altor țări europene. Acestea oferă posibilitatea de a-și dezvolta competențele pe toate cele trei componente (cunoștințe, abilități, atitudini), precum și de a realiza schimburi de experiență cu persoane cu interese similare din alte țări.

Începând cu anul școlar 2021-2022 și pentru următorii cinci ani, este în derulare un nou proiect Erasmus+, de „Formare profesională” VET, destinat unui număr de 15-20 de elevi și două cadre didactice însoțitoare, pentru stagii de pregătire practică de 21 de zile, dar și pentru 1-2 cadre didactice pentru formare de tip job shadowing sau participare la diverse cursuri de perfecționare. Formarea profesională a elevilor s-a realizat la agenți economici din domeniul industriei textile, în orașele spaniole Valencia, Malaga și Granada.

Proiectul Erasmus/VET din anul 2023-2024, 2023-1-RO01-KA121-VET-000128907, a inclus o mobilitate de practică în specializarea industrie textilă, calificarea confecționer produse textile, la Granada, Spania, în perioada 07.03-28.07.2024. Beneficiarii au fost 15 elevi, două cadre didactice însoțitoare (tutore de practică) și un cadru didactic care a participat la job shadowing între 07-13.07.2024 la Granada, Spania. De asemenea, au fost organizate două mobilități pentru cursuri de formare: „Innovative Approaches to Teaching”, derulat de ITC International Training Centre, Praga, Cehia (3 profesori) în perioada 13-17 mai 2024 și cursul „Strategies for Improving Classroom Atmosphere and Student Motivation and Inclusion in Schools: A Modern Challenge for Teachers”, Alcalá de Henares, Spania (un profesor) între 22-26.07.2024. Aceste oportunități au contribuit la îmbogățirea atât a experienței profesionale, cât și la acumularea de noi cunoștințe teoretice și practice, metode noi de predare-învățare-evaluare, precum și la experiențe personale valoroase, cum ar fi vizitarea unor obiective turistice cu valoare istorică deosebită.

Profesorii noștri au învățat despre metacogniție, utilizarea inteligenței artificiale la clasă și au exersat metode inovatoare de predare, care, pe lângă potențialul formativ și activator, dezvoltă potențialul creativ al elevilor, motivația, imaginația și abilitățile socio-emoționale ale acestora. Printre aceste metode se numără gamificarea și învățarea bazată pe jocuri, storytelling digital, task-based learning, blended learning și flipped learning, inquiry-based learning și peer education.

Importanța sănătății mintale și a stării de bine în școli nu poate fi subestimată. Un mediu educațional care promovează aceste aspecte contribuie la dezvoltarea unor indivizi sănătoși, echilibrați și capabili să se adapteze provocărilor vieții. Implementarea unor strategii eficiente pentru susținerea sănătății mintale și a stării de bine trebuie să fie o prioritate pentru toate instituțiile de învățământ, având în vedere impactul semnificativ asupra elevilor și asupra societății în ansamblu.

Proiectele europene aduc noi cunoștințe, noi competențe, schimburi de idei, transfer de practici creative, acces la noi materiale didactice, exersarea și perfecționarea limbilor străine în contexte reale, contribuind astfel la recunoașterea europeană a calității și creativității proiectelor realizate de profesorii români și la stabilirea unor standarde din ce în ce mai înalte pentru perioada următoare în fiecare dintre școlile beneficiare.

Prin participarea mea, a colegilor mei și a elevilor noștri la aceste proiecte, vom înregistra pe termen mediu și lung un impact considerabil asupra Școlii Profesionale Oglinzi, beneficiind de o vizibilitate sporită la nivel european și o mai mare implicare în diverse proiecte.

A fost o experiență minunată pentru noi toți, am interacționat cu persoane foarte bine pregătite și interesate să ne transmită informații utile despre metode noi de predare-învățare, despre lumea fascinantă a modei, despre proiectele Erasmus, despre Spania, Cehia și Europa. S-au vizitat în Spania și Cehia locuri culturale speciale, cu tradiții și istorie bogată. Evenimentele s-au încadrat în spiritul programului Erasmus+, a cărui directivă este „Învață și dă mai departe!”. Considerăm că am învățat și am evoluat mult, atât profesional, cât și personal, prin participarea la mobilitățile programului și suntem datori să împărtășim aceste experiențe și altora.

Director,
Prof. Filip Gheorghe,
Coordonator proiect

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate